V roku 1603 sa panovníkom monarchie –
anglo-škótsko-írskej koruny stal Jakub I. z dynastie Stuartovcov, ktorá
vystriedala dynastiu Tudorovcov. Po poslednej tudorovskej panovníčke Alžbete I.
zdedil stredoveký disfunkčný systém s nereformovaným a neefektívnym systémom
príjmov. Okrem výnosov z feudálnych majetkov, príjmov z ciel a rôznych
poplatkov pokrývajúce bežné výdaje kráľovského dvora tu bola aj finančná
podpora schvaľovaná parlamentom v podobe nepravidelných subsídií. Tie boli
poskytované za špecifickým účelom, prevažne sa jednalo o výdavky na vedenie
vojny alebo svadbu a boli realizovaná zdanením obyvateľstva.
Nutnosť reforiem v oblasti financií, dozaista
nevyhnutná, nasvedčoval tomu aj demografický vývoj v krajine. Vplyv mnohých
faktorov, hlavne znesiteľné počasie a dostatok pôdy, znamenali populačný rast
trvajúci od 16. storočia takmer stopäťdesiat rokov. No nastal tlak na zdroje
potravín, pôdu a pracovné miesta a ako ďalej uvádza K. Morgan, nepríjemne sa
prejavila inflácia. Ceny za toto obdobie vzrástli osemnásobne a mzdy sotva
trojnásobne.
Monarchia trpela nedostatkom príjmov, ktoré boli naviac
znehodnotené infláciou. Stredoveký finančný systém a vysoké výdavky kráľovského
dvora nevyhnutne museli mať za následok zvyšujúci sa rozpočtový deficit. Aby
Jakub I. získal prostriedky na chod krajiny a vyhol sa bankrotu, bolo nutné
získať nové príjmy, čo sa mu z časti podarilo, no nie bez negatívnej odozvy z
parlamentu a predovšetkým obyvateľstva samotnej monarchie.
![]() |
Jakub I. (1605),maľba: John de Critz the Elder |
Jakub I. nakoniec nebol schopný zreformovať systém
financií a stal sa závislým na finančných prostriedkoch parlamentu, ktorý si
bol tejto páky na kráľa dobre vedomý. Keď na trón nastúpil Jakubov syn Karol
I., parlament mu neodhlasoval na doživotie poplatky z ciel tzv. tonnage and poundage, ako bolo už od
tudorovcov nepísaným zvykom, ale boli mu odsúhlasené len na jeden rok. No na
pohoršenie parlamentu ich vyberal aj po uplynutí stanoveného obdobia. Nový kráľ
chcel vstúpiť i do tridsať ročnej vojny, k čomu nutne potreboval peniaze a tak
sa uchýlil, rovnako ako jeho panovnícky predchodcovia, ďalším pochybným krokom
z získaniu peňazí. Keď začal žiadať nútené pôžičky od známych osobností a pri
odmietnutí platiť ich poslal do žalára. A v monarchii to vrelo.
Tonnage and poundage spolu s náboženskými konfliktami
vyústili k vážnym sporom medzi kráľom a parlamentom a skončili sa jeho
rozpustením v roku 1629. Karol I. vládol jedenásť rokov bez parlamentu až do
revolúcie, ktorá bola okrem iného, následkom jeho finančných opatrení,
nevyhnutných na prežitie monarchie v čase, keď zostala bez parlamentných
subsídií.
K fiškálnym opatreniam Karola I. patril aj Distraint of Knighthood, išlo o
uplatnenie historických kráľovských prerogatív, ktoré si predchádzajúci
panovníci dlhé obdobie neuplatňovali. Postihnutí boli vlastníci pozemkov s
príjmom viac ako 40 libier ročne, ktorí mohli vstúpiť do rytierskeho stavu. V
roku 1630 Kráľ tento obyčaj znovu uviedol v platnosť a statkári si museli
rytiersky titul kúpiť a naviac museli platiť vyššie poplatky za svoje pozemky,
pretože sa zvýšil ich sociálny status. Podobná stratégia bola použitá v prípade
Forest Laws. Stáročia pred
stuartovcami získali zalesnené oblasti právny status území vyhradených na
kráľovskú poľovačku. Postupom času týchto území ubúdalo, pretože sa postupne
osídľovali a počas vlády prvých stuartovcov oblasti kedysi zalesnené boli
premenené na kultúrnu krajinu. V polovici 30. rokoch 17. storočia boli
obyvatelia týchto území pokutovaní a museli si pozemky vykúpiť.
![]() |
Karol I. (1629),maľba: Daniel Mijtens the Elder |
Najpreslávenejším finančným opatrením Karola I. počas
jeho osobnej vlády bola daň ship money.
Táto daň žiadala, aby pobrežné mestá, zodpovedné za obranu pri útoku z mora, v
prípade nebezpečenstva poskytli dostatok lodí alebo finančných prostriedkov na
ich stavbu. Neskôr sa však táto povinnosť vzťahovala i mestá na vo vnútrozemí. Okrem
toho táto daň bola vyberaná pravidelne a vo výške, ktorá vyvolávala
nespokojnosť verejnosti. I keď v otázke
zabezpečenie obrany pred katolíckou hrozbou existovala ochota verejnosti
poskytnúť financie, pravidelné vyhlasovanie lodnej dane bolo vnímané ako symbol
svojvoľného počínania Koruny vo vzťahu k obyvateľstvu.
Náboženské spory
Spory o to, ktoré vyznanie viery je to pravé sprevádza
ľudstvo od jeho počiatkov až po súčasnosť. Prelom stredoveku a novoveku to demonštruje
znamenite. Spory vo vnútri kresťanstva, ale aj medzi inými konfesiami sú v celej
histórii ľudstva ukážkou toho, že nejde len snahu objasniť podstatu existencie,
ale v prvom rade o získanie alebo zachovanie mocenského vplyvu tej, či onej
skupiny. Jakub I.
pristupoval k náboženskej otázke benevolentne, ale jeho syn Karol učinil
neobratné autoritatívne kroky, tým, že chcel vyhlásiť jednotnú cirkev pre celú
monarchiu. Výsledkom bola radikalizácia, hlavne protestantských cirkví.
![]() |
William Laud (1636),maľba: Anthony Van Dyck |
Puritánov „vydráždil“, ako hovorí W. Churchill, sám
Laud, keď obnovil starý Alžbetin výnos kladúci za povinnosť každému chodiť do
kostola a za porušenie tohto nariadenia bola vymeraná pokuta vo výške jedného
šilingu. A v roku 1636 nanútili Škótom Knihu modlitieb, pretože Laud nebol
spokojný s tamojšou duchovnou klímou a chcel v presbyteriánskom Škótsku rovnakú
vieru aká je v Anglicku. Škóti reagovali na nanútené liturgické zmeny hlbokým
odporom a nasledovala vlna vášní proti biskupom. Kniha modlitieb vyvolala
neuveriteľný hnev na severe monarchie. V roku 1638 vznikol manifest, tzv. Slávna dohoda (Covenant), ktorú
podpísalo množstvo význačných osobností a mnohí ju podpísali dokonca vlastnou
krvou. O niekoľko mesiacov bola Kniha modlitieb stiahnutá. Karol si odpor v
Škótsku vysvetľoval ako útok na autoritu monarchie a jeho budúce kroky
smerovali k tomu, aby zastavil škótsku revoltu vedúcu k revolúcii, ktorá by
zasiahla celú monarchiu.
Ustanovením arminianizmu za oficiálnu anglickú cirkev
znamenalo vznik opozície proti nemu, teda aj samotnému kráľovi ako hlave
cirkevnej moci. Náladám v spoločnosti zodpovedala aj tlač, ktorá hlavne vďaka
inštitúcii Hviezdnej komory (Star
Chamber) zohrávala úlohu cenzora. Reakciou na počínanie politickej a
náboženskej moci sa stali najmä puritánske pamflety. Jedným z
najpreslávenejších pamfletistov tohto obdobia, teda do vypuknutia revolúcie bol
William Prynne.
![]() |
William Prynne (1607-1677),maľba: Wenceslaus Hollar |
Prípad Williama Prynnea je ukážkou umlčovania
kritických hlasov za vlády Karola I. . Sloboda tlače nebola v tom čase
garantovaná. Ako prvý sa začal práve otázkou cenzúry zaoberať John Milton,
anglický básnik a publicista žijúci práve v tomto období. Bol autorom nesmierne
významného diela, ktoré síce bolo reakciou na pomery po revolúcii ale svojim
univerzálnym charakterom pokrýva celý problém cenzúry.
![]() |
John Milton (1608-1674),maľba: David Coster |
![]() |
Prvá strana Areopagitiky (1644),autor: John Milton |
Už na začiatku novoveku je možno vidieť zárodok
odporných spoločenských pomerov súčasnosti. Obyčajný človek nesie bremená
vladára, ktorý svojou neochotou upustiť od rozšafného a hýrivého života
zaplateného poddanými, aby stvrdil svoju nedotknuteľnosť. Platia mu aj
armádu a iné represívne živly, ktoré na
nich pošle v prípade odmietnutia poslušnosti. Vedľa vladára stojí klérus s
patentom na poznanie podstaty existencie človeka vydávajúci licenciu na život,
za ktorú treba platiť akýsi desiatok. Proti nim parlament tváriac sa ako
pomocná ruka v skutočnosti sleduje len svoje vlastné ciele. Toto všetko
dokazuje to, že človek ešte ani zďaleka nedokončil proces svojej civilizácie. Slová
kritiky a rozumná alternatíva je okamžite potlačená , daná mimo zákon – zákon kritizovaných,
aby umlčali tých, ktorí sa už nemôžu pozerať na tú nečinnosť utlačovaných. Milton
napísal parlamentu, ktorý nechcel byť kritizovaný. Nezmenil síce svet, ale
fundovane vysvetlil, že človeku patrí sloboda a dá najavo svoju nespokojnosť.
Každé obdobie v dejinách ľudstva potrebuje svojho Miltona, aby si aspoň za sto
rokov po jeho smrti uvedomili čo znamená slobodná spoločnosť. Rôznymi zákonmi je sloboda tlače je síce proklamovaná,
ale bez slobodných médií nikdy tlač v skutočnosti slobodná nebude. Roky 1603 –
1640 a revolučné roky až do roku 1660 sú len vzorkou stále sa opakujúcim
dejinným cyklom tragédie ľudstva.
1. MILLER, Jaroslav. Odložený zrod Leviatana: Krize raně stuartovské monarchie (1603-1641).
Praha : Argo, 2006.
2. MORGAN, Kenneth
et al. Dějiny Británie. Oxford : Oxford University Press, 1997.
3. CHURCHILL, Winston S. : A History of the English Speaking Peoples - Volume III - The Age of
Revolution. London: Cassell Publishers Limited, 1987.
4. VOJTEK, Juraj. Miltonova
areopagitika. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2005.
5. PLANT, David. The
Personal Rule of King Charles I. In:
http://www.british-civil-wars.co.uk/glossary/personal-rule.htm. [Online] 28.
Marec 2005.
6. RICKARD, J. Ship
Money (1634-1639). In:
http://www.historyofwar.org/articles/concepts_shipmoney.html. [Online] 13. Apíl
2001
7. Mark5. Charles
I. In: Историческая личность. In: http://www.mark5.ru/5/2276/index1.1.html.
[Online] 2005.
8. FRIŠO, Peter.
Demokracia a jej alternatívy. In:
http://sacrumimperium.blogspot.com/2007/08/demokracia-revolcie.html. [Online]
28. Apríl 2007.
9. PLANT, David. Biography of William Prynne. In:
http://www.british-civil-wars.co.uk/biog/prynne.htm. [Online] 24. Jún 2007.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára