17 marca 2013

Noir milieu a Killing Them Softly (2012)

História sa opakuje. Závažná ekonomická kríza, milióny ľudí bez práce, prehĺbenie chudoby a o desať rokov neskôr vojna, po nej otrasy v americkej spoločnosti, sprevádzané určitým sociálnym znepokojením a úzkosťou. To sú stručne zhrnuté podmienky vzniku a existencie klasického filmu noir ako ho poznáme. Mrazivá paralela so súčasnosťou. Killing Them Softly má takisto svoj základ v hard-boiled fiction. Cogan´s Trade od Georgea V. Higginsa z roku 1974 sa stalo predlohou tejto snímky a príbeh bol adaptovaný na súčasnosť (resp. veľmi blízku minulosť), do druhej polovice roku 2008, obdobia kolapsu finančného systému a prezidentských volieb.

Kriminálny príbeh, do ktorého presakujú súčasné sociálne problémy  sú akýmsi dokumentárnym doprovodom (televízne prejavy politikov z médií na pozadí), dokresľujúce úzkostnú atmosféru časopriestoru príbehu. Máme tu lounge time ako ho definovala Vivian Sobchack, noir chronotop ikonograficky vyjadrený špinavými ulicami, barmi, pokerovou herňou, hotelovými izbami, vlakovým nádražím a neútešnými mestskými lokáciami. Azda najviac signifikantnou črtou sú početné scény odohrávajúce sa v aute. V aute sa zločin pripravuje, v aute prichádza aj smrť (Markie Trattman, John ´Squirrel´ Amato - síce nestihol do auta nastúpiť, ale auto jeho smrť sprevádzalo, Frankie). Románový príbeh sa odohráva v Bostone, filmový bol situovaný do New Orleans v Louisiane.

Protagonisti tohto časopriestoru, odvodení z drsnej školy, náležia k typickému koloritu kriminálneho prostredia, príznačného pre film noir. Predpokladaná hlavná postava, Jackie Cogan, nájomný vrah, postulát filmu noir - cynický hlavný hrdina bez zreteľných morálnych princípov. Frankie, zlodej, prepustení z väzenia, bez objektívnych možností začleniť sa do spoločnosti a jeho jediná možnosť realizácie je prostredníctvom zločinu. Frankieho životné zúfalstvo, na nepatrnú chvíľu vystrieda okamih šťastia, čo je často predzvesťou jeho nevyhnutného osudu. Uvedomenie si fatalistickej nevyhnutnosti ho vrhá do beznádeje, vie, že smrti sa nie je možné vyhnúť. Práve tieto dve hlavné postavy symbolizujú to tzv. milieu zobrazovaného sveta, chladného sveta bez nádeje na lepší život. Explicitne vyjadrené prostredníctvom dialógov. Frankie: "This world is just shit. We´re all just on our own." Tu Frankie demoštruje svoju nastupujúcu beznádej a istú opustenosť, či osamotenosť, bez priateľov s vidinou smrti. Naproti tomu Jackie Cogan reprezentuje cynický pohľad na fungovanie americkej spoločnosti, prednesený v záverečnej replike filmu, kde v pozadí je z televízie počuť inauguračný prejav nové amerického prezidenta Obamu. Jackie: "This guy wants to tell me we´re living in a community? Don´t make me laugh. I´m living in America. And in America you´re on your own. America´s not a country. It´s just a bussines."

Killing Them Softly je filmom noir viac, než sa na prvý pohľad môže zdať. Absentuje tu možno určitá predpokladaná miera (expresionistického) svietenia, na základe ktorej sme zvyknutí považovať za hlavný, niekedy možno jediný, ale s určitosťou najbadateľnejší znak filmu noir. Ale i napriek tomu tu nachádzame množstvo nočných scén, vyhradených primárne na páchanie zločinu a násilia (lúpež, bitka a všetky vraždy prebiehali samozrejme výhradne v noci), daždivých scén (prší, keď sa stretne Jackie s mužom v aute, ktorý si objednáva vraždy; ďalej prší len pri bitke Marka Trattmana a potom pri jeho vražde, pri ostatných vraždách neprší) a šedú zamračenú oblohu, ktorá pôsobí dostatočne depresívne. Zaujímavá je tu úloha slnka. Slnko sa objaví vo filme dva krát a to paradoxne. Prvý krát v scéne, keď si Frankie uvedomí svoj neodvrátiteľný tragický osud a po druhý krát, keď si ho nájde Jackie, jeho vrah. 
 
Spoločenské podmienky súčasnosti sú nanajvýš "priaznivé" pre vznik ďalšieho noir cyklu, podobného ako pred sedemdesiatimi rokmi. S jediným nepatrným rozdielom, že dnešní tvorcovia sú si vedomí toho, čo je film noir, vtedy nie. Ak sa tak stane, spôsobí táto vedomosť  ustálenie konvencií a budeme o hovoriť o filme noir ako žánri ?


Killing Them Softly (2012)
Réžia: Andrew Dominik      
Scenár: Andrew Dominik   
Námet: podľa románu Georgea V. Higginsa "Cogan's Trade" (1974)
Hudba: Rachel Fox (music supervisor)
Kamera: Greig Fraser 
Produkcia: Plan B Entertainment, 1984 Private Defense Contractors, Annapurna Pic., Chockstone Pic., Inferno Entertain.
Premiéra: 22. mája 2012 (Filmový festival v Cannes)
Budget: $15,000,000
MPAA Rating: R (Resticted) 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára