História
sa opakuje. Závažná ekonomická kríza, milióny ľudí bez práce, prehĺbenie
chudoby a o desať rokov neskôr vojna, po nej otrasy v americkej spoločnosti,
sprevádzané určitým sociálnym znepokojením a úzkosťou. To sú stručne zhrnuté
podmienky vzniku a existencie klasického filmu noir ako ho poznáme. Mrazivá
paralela so súčasnosťou. Killing Them
Softly má takisto svoj základ v hard-boiled fiction. Cogan´s Trade od Georgea V. Higginsa z roku 1974 sa stalo predlohou
tejto snímky a príbeh bol adaptovaný na súčasnosť (resp. veľmi blízku
minulosť), do druhej polovice roku 2008, obdobia kolapsu finančného systému a
prezidentských volieb.
Kriminálny príbeh, do ktorého presakujú súčasné sociálne
problémy sú akýmsi dokumentárnym
doprovodom (televízne prejavy politikov z médií na pozadí), dokresľujúce úzkostnú atmosféru časopriestoru príbehu. Máme tu lounge time ako ho definovala Vivian
Sobchack, noir chronotop ikonograficky vyjadrený špinavými ulicami, barmi,
pokerovou herňou, hotelovými izbami, vlakovým nádražím a neútešnými mestskými
lokáciami. Azda najviac signifikantnou črtou sú početné scény odohrávajúce sa v
aute. V aute sa zločin pripravuje, v aute prichádza aj smrť (Markie
Trattman, John ´Squirrel´ Amato - síce nestihol do auta nastúpiť, ale auto jeho
smrť sprevádzalo, Frankie). Románový príbeh sa odohráva v Bostone, filmový bol
situovaný do New Orleans v Louisiane.
Protagonisti tohto časopriestoru, odvodení z drsnej
školy, náležia k typickému koloritu kriminálneho prostredia, príznačného pre film
noir. Predpokladaná hlavná postava, Jackie Cogan, nájomný vrah, postulát filmu
noir - cynický hlavný hrdina bez zreteľných morálnych princípov. Frankie,
zlodej, prepustení z väzenia, bez objektívnych možností začleniť sa do
spoločnosti a jeho jediná možnosť realizácie je prostredníctvom zločinu.
Frankieho životné zúfalstvo, na nepatrnú chvíľu vystrieda okamih šťastia, čo je
často predzvesťou jeho nevyhnutného osudu. Uvedomenie si fatalistickej
nevyhnutnosti ho vrhá do beznádeje, vie, že smrti sa nie je možné vyhnúť. Práve
tieto dve hlavné postavy symbolizujú to tzv. milieu zobrazovaného sveta,
chladného sveta bez nádeje na lepší život. Explicitne vyjadrené prostredníctvom
dialógov. Frankie: "This world is just
shit. We´re all just on our own." Tu Frankie demoštruje svoju
nastupujúcu beznádej a istú opustenosť, či osamotenosť, bez priateľov s vidinou
smrti. Naproti tomu Jackie Cogan reprezentuje cynický pohľad na fungovanie
americkej spoločnosti, prednesený v záverečnej replike filmu, kde v pozadí je z
televízie počuť inauguračný prejav nové amerického prezidenta Obamu. Jackie: "This guy wants to tell me we´re living in a
community? Don´t make me laugh. I´m living in America. And in America you´re on
your own. America´s not a country. It´s just a bussines."
Killing Them Softly je filmom noir viac, než sa na
prvý pohľad môže zdať. Absentuje tu možno určitá predpokladaná miera
(expresionistického) svietenia, na základe ktorej sme zvyknutí považovať za
hlavný, niekedy možno jediný, ale s určitosťou najbadateľnejší znak filmu noir.
Ale i napriek tomu tu nachádzame množstvo nočných scén, vyhradených primárne na
páchanie zločinu a násilia (lúpež, bitka a všetky vraždy prebiehali samozrejme
výhradne v noci), daždivých scén (prší, keď sa stretne Jackie s mužom v aute,
ktorý si objednáva vraždy; ďalej prší len pri bitke Marka Trattmana a potom pri
jeho vražde, pri ostatných vraždách neprší) a šedú zamračenú oblohu, ktorá
pôsobí dostatočne depresívne. Zaujímavá je tu úloha slnka. Slnko sa objaví vo
filme dva krát a to paradoxne. Prvý krát v scéne, keď si Frankie uvedomí svoj
neodvrátiteľný tragický osud a po druhý krát, keď si ho nájde Jackie, jeho vrah.
Spoločenské podmienky súčasnosti sú nanajvýš
"priaznivé" pre vznik ďalšieho noir cyklu, podobného ako pred
sedemdesiatimi rokmi. S jediným nepatrným rozdielom, že dnešní tvorcovia sú si
vedomí toho, čo je film noir, vtedy nie. Ak sa tak stane, spôsobí táto
vedomosť ustálenie konvencií a budeme o
hovoriť o filme noir ako žánri ?
Killing Them Softly (2012)
Réžia: Andrew Dominik
Scenár: Andrew Dominik
Námet: podľa románu Georgea V. Higginsa "Cogan's
Trade" (1974)
Hudba: Rachel Fox (music supervisor)
Kamera: Greig Fraser
Kamera: Greig Fraser
Produkcia: Plan B Entertainment, 1984 Private Defense
Contractors, Annapurna Pic., Chockstone Pic., Inferno Entertain.
Premiéra: 22. mája 2012 (Filmový festival v Cannes)
Budget: $15,000,000
MPAA Rating: R (Resticted)
MPAA Rating: R (Resticted)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára