Na danú
otázku si musí odpovedať každý divák tejto relácie sám. Ako väčšina určite vie,
táto televízna šou Markízy je na obrazovkách od roku 2008, drží si najlepší
vysielací čas, takzvaný "prajmtajm" a keď je vysielaná, tak si
odkrojí obrovský kus (mediálneho) koláča, so sledovanosťou v zásade nad 35%.
Šľachetnosť
je cnosť, bez najmenších pochýb. Ale v súvislosti touto cnosťou sa mi pred
očami vynára výrok M. Gandhiho, s ktorým sa stotožňujem, že "šľachetnosť
nespočíva vo venovanej čiastke, ale v spôsobe, akým bola vykonaná." Ak
Modré z neba chce predstavovať tú lepšiu stránku tohto sveta, prečo účastníci
týchto šou - obdarovaní, musia absolvovať svoje traumy nanovo, pred státisícmi
divákov pri obrazovke? Odpoveď je väčšine ľudí zrejme veľmi jasná, i keď
podobné relácie s charitatívnym podtónom majú v sebe zakódovaný akýsi
anti-kritický mechanizmus zo strany verejnosti. No takúto retraumatizáciu ako
odplatu za "splnený sen", predovšetkým pri malých deťoch to považujem
za zvrátenú formu podnikania. O mnohom vypovedá rozhodnutie Rady pre vysielanie
a retransmisiu, odkazujúce na epizódu zo 7.10.2009, za čo bola Markíze udelená
pokuta vo výške 20.000€. Skúste si objednať spot podľa aktuálneho cenníka a
aktuálneho ratingu Modrého z neba, odvysielať ho počas relácie, predstavte si
hodnotu celého reklamného breaku a porovnajte s pokutou. A slovné spojenie šľachetný
biznis je oxymoron, presne ako ohlušujúce ticho. Sám som zvedavý, keď
sledovanosť Modrého z neba klesne pod 30% v kategórii od 12 r. do 54 r. (čiže v
predajnej kategórii), skončí tiež šľachetnosť?
Obchodné
praktiky televízií ma natoľko neprekvapujú, ako divácky záujem o závažné ľudské
tragédie, traumy v priamom prenose a hotové emócie. Možno si niekto teraz
myslí, že napomáha šľachetnosti, tým že sleduje Modré z neba. Určite napomáha
zvyšovaniu ratingu a logicky ženie cenu
reklamy nahor. No osobne si myslím, že napomáha hlavne biznisu, ľudské osudy sú
v tomto prípade prostriedkom, bohužiaľ nie cieľom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára