16 marca 2013

Cenzúra v Hollywoode - od MPPC po Rating System

Začiatok 30. rokov sa niesol v znamení veľkej hospodárskej krízy, ktorá pripravila milióny ľudí o prácu, majetok, hodila ich pod hranicu chudoby a vystavila boju o každodenné prežitie. Prehĺbili sa sociálne rozdiely a nastalo zvýšenie kriminality. V úplne inom svete, vo svete filmových štúdií a filmovej produkcie sa rozvíjal zvukový film, vznikali nové žánre, objavili sa nové talenty a staré hviezdy vyhasínali. Z tematického hľadiska a umeleckej perspektívy sa jednalo o potenciálne významné obdobie, kedy film mohol spracovať množstvo námetov týkajúcich sa človeka, spoločnosti a spoločenských javov príznačných pre tento časový úsek v histórii. Nanešťastie politické podmienky vo vtedajšej Amerike neumožňovali slobodné, teda umelecké vyjadrenie. Je to možné vysledovať i v produkcii predvojnovej dekády rokov a tento trend, síce v pozmenenej podobe, no so zachovanými základnými rysmi, pokračuje dodnes. Majoritná filmová produkcia zameraná na obrovské publikum neumožňuje provokatívny alebo kritický film.

G. Sadoul hovorí, že v roku 1934 nastala istá stabilizácia ekonomickej situácie. V tomto čase si finančné trusty upevnili kontrolu na filmovou produkciou, následne ovládanou piatimi veľkými štúdiami (Paramount, Metro-Goldwyn-Meyer, Warner Bros, Twentieth Century Fox a RKO) a troma menšími (Universal, Columbia a United Artists), zoskupených v MPAA (Motion Picture Association of America), ovládajúc 95% filmovej distribúcie, schovaná pod finančnými krídlami dobových banksterov ako J. P. Morgan a John D. Rockefeller. O rok neskôr si všíma príchod istého druhu tvorivej únavy, či akejsi neplodnosti, kedy sa americký film prestal zaujímať o dobu a človeka, o veľké udalosti 30. rokov, o hospodársku krízu, nezamestnanosť, fašizmus, prípravy na novú vojnu a podobné vážne témy. Sadoul upevneniu finančnej kontroly trustu nad filmovou tvorbou prisudzuje i kontrolu nad námetmi, hlavne zavedením puritánskej cenzúry a presadzovanie produkčného kódexu (Motion Picture Production Code). Prvá vlna gangsteriek, predstavujúca zločinecké skupiny terorizujúce verejnosť a korumpujúce úrady, odrážajúca istým spôsobom sociálne pomery, násilie a sexualitu bola zastavená cenzúrou. Striktné zákazy bránili realizácii mnohých námetov, ktoré sa dotýkali vážnejších tém - človeka a spoločnosti. Výsledkom toho bola prevaha veselohry a komédie, politicky korektné a morálne decentné. (1)

Produkčný kódex bol vnútený MPAA v roku 1930 katolíckou skupinou, vedenou Martinom Quigleym, Danielom A. Lordom a Williamom H. Haysom. Obsah tohto kódexu bol spísaný v katolíckom duchu zachovania ideálov rodiny, manželstva, viery a národa. Jeho cieľom bolo odstrániť z filmu všetko, čoby mohlo v rozpore s katolíckym presvedčeným – cudzoložstvo, sexuálny vzťah mimo manželstva, prerušenie tehotenstva, homosexualita, užívanie drog alebo prostitúcia. Štúdiá združené v MPAA tento dokument prijali, ale samotní tvorcovia ho nerešpektovali, hlavne preto, že bolo náročné podľa neho nakrúcať filmy. Katolíci boli popudení z nedodržiavania kódexu v prvých rokoch a odvolávali sa na prieskum, podľa ktorého Hollywood produkuje maloletých delikventov prepadajúcich sexu a kriminalite. Kvôli tomu, že ich vystavuje násilníckemu a antisociálnemu správaniu, odohrávajúce sa na plátnach kín. Katolícka odozva prišla v roku 1934 založením Légie mravnosti. Tá hrozila štúdiám zostavovaním čiernych listín a bojkotov. Pre svojich katolíckych divákov zostavovala hodnotenie jednotlivých filmov a určovala ich vhodnosť. Hollywoodu hrozila strata dvadsiatich miliónov divákov a tento fakt prispel k tomu, že bolo umožnené zriadenie úradu vykonávajúceho dohľad nad uplatňovaním kódexu, vedený Josephom Breenom. Presadzovanie cenzúry týmto úradom bolo extrémne represívne a netolerantné. V druhej polovici 30. rokov Breenov úrad prehodnotil od jedného až do troch tisíc scenárov a jeho rozhodnutia boli vždy zrealizované.  (2)

V rokoch 1934 až 1968, v dobe, kedy bol kódex uplatňovaný, vyšiel v trinástich revíziách. Obsah kódexu, ako i jeho samotná existencia je emblémom stavu, v akých podmienka prebiehala filmová tvorba v Hollywoode. Táto dvojitá regulácia, na jednej strane komerčná a na druhej pseudomorálna (politická), pripravila kinematografiu o  potenciál jej rozvoja, ktorý bol v tom čase v Amerike enormný. Množstvo kreatívnych a talentovaných filmárov v podstate nemalo inú možnosť uplatnenia, pretože existencia, či možnosť presadenia sa nezávislých štúdií bol kvôli trustu najväčších štúdií takmer nemožná. V okolitých krajinách, napríklad v nacistickom Nemecku bolo uplatnenie nemožné, všetok film ovládalo ministerstvo propagandy, vo fašistickom Taliansku neboli rovnako podmienky pre rozvoj, v Británii vládol Hollywood a Francúzsko nemohlo vstrebať taký nával tvorcov z Ameriky, okrem toho by ich francúzske publikum pravdepodobne ani neprijalo. Z materiálnej stránky boli veľkými motivačnými faktormi podriadenia sa v tvorivej oblasti peniaze a prestíž.

Sadoul nebol ďaleko od pravdy, keď vyslovil vetu, že kódex limituje realizáciu sociálnych námetov, odkazujúcich k spoločenskej situácii. Kódex pomáhal produkovať sterilné snímky, bez väčšej výpovednej hodnoty, presne tak, ako sa píše v preambule produkčného kódexu. (3) Teda uvažovanie o filme primárne ako o univerzálnej zábave, bez zámeru šíriť propagandu a so zámerom viesť diváka k zdravému duchovnému a morálnu rozvoju. Zámer viesť mladých ľudí k zdravému duchovnému a morálnemu rozvoju je myšlienka ušľachtilá, ale tento prístup nesie v sebe viac než len snahu o zachovanie morálnosti. Každá cenzúra slúži nejakej propagande a obsah kódexu nedokazuje nič iné. Dláždi cestu bigotnosti, od persuázie k diktátu hodnôt a ideálov individuálneho a spoločenského života. Pôsobenie Mravnostnej légie a podobných puritánskych spolkov degraduje schopnosť a právo jednotlivca slobodne uvažovať a vrhá spoločnosť o tristo rokov späť, do čias čarodejníckych procesov. Kódex za svojich osemnásť rokov existencie určoval filmovým tvorcom s minimálnymi obmenami v štrnástich konkrétnych aplikačných bodoch, čo môže a čo nemôže byť zobrazené, a akým spôsobom. Veľké obmedzenia boli kladené zobrazovaniu zločinného konania, predovšetkým je dôraz kladený na to, aby zločinec nebol nikdy sympatickejší u diváka ako predstaviteľ zákona. To vylučuje existenciu korupcie v policajnom zbore, súdoch a iných zložkách štátnej správy na filmovom plátne.

Viac pochopiteľným je obmedzenie detailného zobrazovania zločinných metód (vykrádanie trezoru, vlámanie, podpaľačstvo či pašerácke taktiky). Z filmových záberov bolo taktiež odstránenie užívanie drog a bežné požívanie alkoholu. Predstavovanie ideálnej spoločnosti, zakrývaním skutočného stavu vecí. Sexualita ustúpila v duchu svätosti inštitúcie manželstva a domova, všetky formy sexuality mimo manželský zväzok boli prehlásené za nízke a neakceptovateľné na plátnach. Ako aj sexuálne úchylky, sexuálna hygiena, venerické choroby či obchod s dievčatami za účelom prostitúcie nemohli byť interpretované. To dosvedčuje, že mnohé vážne sociálne problémy, namiesto toho, aby boli i prostredníctvom filmu diskutované, boli vymazané z námetov. Obscénnosť, vulgárnosť, znesväcovanie používaním výrazov God (Bože!), Lord (Pane Bože!), Jesus (Ježiš!), Christ (Kriste!), Hell (Do pekla!), Son of a Bitch (zkurvysyn), damn (Do čerta!), Gawd (Bože!; slangový termín) boli v rokoch 1934 až 1939 bolo zakázané. Od roku 1939 do roku 1956 bol kódex revidovaný a obohatený o ďalšie zakázané verbálne výrazy i neverbálne výrazy. Napríklad množstvo výrazov odkazujúcich na prostitúciu (chippie, cocotte, slut, tart, whore, fanny, fairy alebo Madam), homosexualitu (nance, pansy), či iných výraz v rozpore s dobrým vkusom. Kódex neobišiel ani kostýmy a tanec. Kostýmy museli samozrejme zakrývať nahotu, tá nemohla byť nikdy zobrazená a tanec, ktorý by predstavoval alebo len naznačoval sexuálnu alebo pornografickú funkciu bol neprípustný. Významné, hlavne kvôli zachovaniu politickej korektnosti boli reštrikcie v oblasti náboženstva a národného cítenia. Náboženská viera nestrpela žiadnu formu výsmechu, duchovní nesmeli byť ilustrovaní ako komické postavy a vôbec nie ako záporné postavy. V súvislosti s národným cítením, ak sa objavila v nejakej snímke vlajka, zaobchádzanie s ňou vyžadovalo dôsledné a zdvorilé zaobchádzanie.

P. Dominková vo svojom článku Film noir a cenzura, prináša ešte niektoré zaujímavosti v súvislosti s dopadom cenzúry na film noir. S uvedením do chodu úradu vymáhajúci dodržiavanie kódexu v roku 1934, bolo rozhodnuté, že ak niekto bude vyrábať, distribuovať alebo uvádzať film, ktorý nebol schválený, dostane pokutu 25,000 dolárov. Každý film sa dostal na stôl úradníkovi, ten buď udelil alebo neudelil cenzúrne osvedčenie (seal of approval) umožňujúci distribúciu. Légia mravnosti hodnotila filmy písmenami, A (celkom prijateľné), B (viac menej neprijateľné) a C (neprijateľné). Neskôr bola prvá kategória rozšírená na A1 (vhodné pre všetkých) a A2 (vhodné pre dospelých). No každý štát v USA mal ešte svoje cenzúrne komisie a na ich popud mohol byť film ešte zostrihaný. V dôsledku toho vznikali i viaceré verziu jedného filmu, podľa toho kde bol uvádzaný. Film noir v celom svojom trvaní spadal do časovej pôsobnosti prísneho presadzovania kódexu Breenovou administratívou. Každý film prešiel rukami cenzorov a v mnohých prípadoch bol zostrihaný. Preto existuje domnienka, že typické znaky noirovských snímok, nejasné motívy, zmätený dej, mohli byť zapríčinené práve týmito cenzúrnymi zásahmi. Napríklad Double Indemnity (uvedená do kín v roku 1944; r. Billy Wilder) bola schvaľovaná osem rokov. Išlo o adaptáciu hard-boiled románu Jamesa M. Caina Double Indemnity in Three of a Kind (publikovanú v roku 1935). Ústredným motívom príbehu je milostný vzťah vydatej ženy s poisťovacím agentom, s ktorým plánujú poisťovací podvod. Naplánujú a vykonajú vraždu jej manžela, aby to vyzeralo ako nehoda a mohla jej (im) byť vyplatená jeho životná poistka. V mnohých základných bodoch príbehu nastáva rozpor s kódexom a mnohé scény museli byť zjemnené a záver filmu musel byť úplne zmenený. Walter, poisťovací agent mal byť popravený, čo sa dostalo do rozporu s kódexom, hovoriacim, že scény obesenia alebo popravy elektrickým prúdom ako legálny trest za spáchanie zločinu musia byť snímané veľmi opatrne a scéna s popravou nebola vôbec povolená. Ďalej bol veľký problém vtesnať sa do článku upravujúceho používanie strelných zbraní. Ak už došlo na scénu, kde bola streľba, musela byť použitá legálne získaná zbraň. To sa stalo v jednej scéne vo filme D.O.A. (1950; Rudolph Maté), kde cenzori zakázali použiť brokovnicu s upiľovanou hlavňou. Vo Force of Evil (1948; Abraham Polonsky) bol problém so zobrazovaním policajnej brutality, skončilo sa to zákazom. Korupcia represívnych zložiek, či vražda policajta rukami zločinca boli podľa odsekov kódexu neprípustné, ale paradoxne film noir mnohokrát takéto scény obsahuje. Ako hovorí P. Dominková, viac než zločin cenzorov trápil sex a väčšina ustanovení priamo či nepriamo erotiku nepovoľuje. Prísne stráženie manželstva bol ďalší bod, ktorým bol úrad posadnutý a sexuálne vzťahy mimo manželstva boli citlivým bodom. Odvážny pokus vo filme Out of th Past (1947; Jacques Tourneur) s nemanželským trojuholníkom, či námietky, tak ako v početnom množstve ostatných filmov, voči bozkom s otvorenými ústami alebo s prílišným trvaním, pretože mohli byť interpretované ako príliš vášnivé. Úsmevná príhoda sa viaže s filmom Big Combo (1955; Joseph H. Lewis). V scéne, kde muž stojí za ženou, vášnivo ju pobozká na krk a čupne si za ňou, následný výraz tváre indikuje, že ide o orálny sex. Lenže kódex praktizovanie orálneho sexu nepopisuje a keď režisér Joseph. H. Lewis dostal otázku, kam hrdina v tomto zábere zmizol, odpovedal, že netuší, možno scénu opustil a šiel si pre pohár vody. Cenzúra scénu povolila. (4) Cenzúra zvierala tvorivé snaženie viac ako tridsať rokov a jej nepochybný dopad na celkovú podobu filmovej produkcie spôsobil smerovanie k nevinným komediálnym žánrom. Došlo k paradoxu, ktorý vyslovil G. Sadoul, keď tvrdil, že Hollywood pohlcujúci najslávnejších hercov, najlepšie talenty a takmer celú svetovú literatúru, nedokázal z týchto výnimočných prvkov a obrovských investícií vyťažiť viac než obyčajné sériové produkty. (5)

Tridsiate roky boli poznamenané i bojom filmových spisovateľov o svoje práva. Lester Cole, vo svojej životopisnej knihe Rudý z Hollywoodu ponúka pohľad z vnútra filmových štúdií. Popisuje svoj život, seba samého ako scenáristu i boj ostatných svojich kolegov o zlepšenie svojho postavenia vo vzťahu k producentom, ktoré sa im nakoniec po ťažkom boji s filmovými štúdiami podarilo, na krátke obdobie. Združenie filmových spisovateľov, odborová organizácia združujúca scenáristov sa dostala na úroveň, keď mohlo rovnocenne vyjednávať s producentmi. Bolo to v druhej polovici 30. rokov, v čase F. D. Roosvelta a Nového údelu, istého ekonomického a politického uvoľnenia, miešania ideológií po celom svete, občianskej vojny v Španielsku, deliacej čiary medzi ľavicou a pravicou. Hollywoodskych producentov, ale zaujímala len tržba a servírovali komédie a muzikály. L. Cole hovorí, že v tom čase narástol dopyt po sociálnych námetoch, tento záujem divákov a vidinu zárobku nemohli nechať producenti bez povšimnutia. Po realistických gangsterskách zo začiatku dekády a filme I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932; Mervyn LeRoy) sa znovu objavili podobné nič neskrývajúce snímky. Ako napríklad The Life of Emile Zola (1937; W. Dieterle), odhaľujúci mocenskú a vojenskú skorumpovanú elitu, jej nemorálnosť a zákernosť pri snažení si zachovať svoje vládnuce postavenie. Sociálne významné myšlienky určovali hlavný smer v týchto rokoch, podľa L. Colea sa na tom výrazne podpísali liberálne zmýšľajúci autori. Posledné asi dva roky 30. rokov sú pre neho akousi dobou prebudenia, časom antifašizmu, antirasizmu, nepokojov v priemysle, štrajky, hospodárstvo padajúce na kolená, milióny nezamestnaných a všeobecná nespokojnosť obyvateľstva, kde je cez desať miliónov nezamestnaných, vrátane ľudí od filmu a divadla. (6) 



Koncom 60. rokov Kódex zanikol a v roku 1968 MPAA prišla s dobrovoľným ratingovým systémom, ktorý sa s istými obmenami používa dodnes. Tento systém klasifikuje každý film po tematickej a obsahovej stránke stanovenej hodnotiacej schémy a slúži hlavne ako indikátor vhodnosti pre detského diváka. Dobrovoľnosť ratingového systému spočíva v tom, že film môže byť premietnutý divákom aj bez klasifikácie od MPAA, ale vtedy tvorcovia riskujú, že ich film sa na plátna nedostane, pretože bežné kiná neohodnotený film neriskujú. Klasifikáciu vykonáva CARA (Classification & Ratings Administration). Od roku 1990 MPAA používa tieto symboly:





G - General Audience (Široké publikum). Pre všetky vekové kategórie. Takýto film nezobrazuje nič, čo by mohlo pohoršiť, ak by ho pozerali ich deti. Nemôže byť zobrazovaná nahota, sex a drogy a to v nijakej podobe. Násile sa môže objaviť len vo veľmi jemnej viac menej obraznej podobe, rovnako i humor musí byť veľmi nevinný. 
PG - Parental Guidance Suggested (Pod dozorom rodičov). Upozorňuje rodičov, že film múže obsahovať súčasti nevhodné pre menších divákov. Takýto film môže obsahovať jemné násilie, odkazovať na drogy, popisovať nahotu či implicitnú sexuálnú aktivitu.

PG-13 - Parents Strongly Cautioned (Výstraha pre rodičov). Niektoré obsahy môžu byť nevhodné pre deti do 13 rokov a vyžadujú rodičovský sprievod. Upozorňuje, že niektoré súčasti filmu by mohli rodičia považovať za neprístojné pre svoje deti v predpubertálnom veku. Takéto filmy môžu obsahovať stredné násilie, určité neslušné pasáže, nahotu, väčšiu mieru sexuality, tvrdší jazyk a mäkké drogy.

R - Restricted (Obmedzený). Pre divákov mladších 17 rokov sa vyžaduje doprovod rodiča alebo inej dospelej osoby. Takýto film obsahuje súčasti určené pre dospelé publikum a rodič je upozornený, že sa by sa mal s obsahom filmu oboznámiť vopred, skôr než ho umožní zhliadnúť svojim deťom. Takýto film môže zobrazovať hrubé, pretrvávajúce násilie, neslušný jazyk, surový sexuálny obsah či užívanie tvrdých drog.

NC-17 - No One 17 & Under Admitted (Pod 17 rokov neprípustné). Takýto film je jasné určený pre dospelé publikum a deti nemajú povolený prístup. Môže obsahovať brutálne násile, explicitnú sexualitu, sexuálne násile, vulgárny jazyk, nadávky a užívanie drog.




Zdroje:
(1) SADOUL, George.: Dějiny filmu : Od Lumiéra až do doby současné. 1958.
(2) PRINCE, Stephen: Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930-1968. 2003.
(3) Znenie kódexu s jeho revíziami
(4) DOMINKOVÁ, Petra: Film noir a cenzura. In: KINO-IKON. 1/ 2007.
(5) SADOUL, George.: Dějiny filmu : Od Lumiéra až do doby současné. 1958.
(6) COLE, Lester: Rudý z Hollywoodu. 1986.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára